PIT za 2023 r.

| 15 marca 2024
W okresie od 15 lutego do 30 kwietnia 2024 r. podatnicy powinni rozliczyć PIT za 2023 r. Obecnie najwygodniejszą metodą rozliczenia, do której zachęca również Ministerstwo Finansów, jest skorzystanie z e-usług i rozliczanie podatków drogą elektroniczną. Istotne jest również, że w tym roku po raz pierwszy z usługi „Twój e-PIT” mogą skorzystać także przedsiębiorcy.

Nowością w usłudze „Twój e-PIT”, w stosunku do lat ubiegłych jest:
• PIT-36L – to nowy formularz służący do rozliczeń za 2023 r. z działalności gospodarczej oraz działów specjalnych produkcji rolnej opodatkowanych podatkiem liniowym;
• PIT-28 – do tej pory skierowany do osób rozliczających przychody z najmu i ze sprzedaży przetworzonych produktów roślinnych i zwierzęcych, od rozliczeń za 2023 r. będzie również stosowany dla rozliczenia działalności gospodarczej opodatkowanej ryczałtem;
• PIT-36 – do tej pory skierowany do osób rozliczających m.in. przychody z rent i emerytur zagranicznych, z działalności nierejestrowej, od rozliczeń za 2023 r. będzie również stosowany do rozliczenia działalności gospodarczej oraz działów specjalnych produkcji rolnej opodatkowanych na zasadach ogólnych.

Zaletą elektronicznych rozliczeń jest ich funkcjonalność przez całą dobę i możliwość wykonania obowiązku z dowolnego urządzenia z dostępem do sieci Internet. Dodatkowo pamiętać należy, że zwrot nadpłaconego podatku rozliczonego elektronicznie nastąpi w terminie do 45 dni, a nie do 3 miesięcy jak w przypadku rozliczeń papierowych.