Rozliczenie PIT-37

| 17 kwietnia 2023
Wszystkie osoby, które uzyskały dochody podlegające opodatkowaniu w 2022 r. są zobowiązane do wypełnienia deklaracji podatkowej, złożenia jej w urzędzie i opłacenia podatku dochodowego.

Przepisy wprowadzone w ostatnim czasie ujednoliciły terminy składania deklaracji PIT. Od 2023 r. wszystkie deklaracje, także PIT-37 (rozliczenie dochodów z tytułu pracy, umowy zlecenie, umowy o dzieło, emerytury lub renty) składamy do końca kwietnia (termin ten nie uległ zmianie).

W bieżącym roku 30 kwietnia to jednak dzień wolny od pracy (niedziela), a 1 maja to święto, termin na składanie wszystkich deklaracji PIT za 2022 mija więc dopiero 2 maja 2023 r. Przy rozliczaniu dochodów za rok podatkowy 2022 r. należy pamiętać o:
• podwyższonej kwocie wolnej od podatku do 30.000 zł;
• podwyższonej kwocie I progu podatkowego do 120.000 zł;
• obniżonej stawce podatku PIT przy I progu podatkowym na poziomie 12%.

Obecnie nie ma już potrzeby osobistego stawiennictwa w Urzędzie Skarbowym, czy przesłania deklaracji za pomocą operatora pocztowego. Do dyspozycji podatników pozostaje możliwość złożenia deklaracji e-PIT przez Internet. Wcześniejsze złożenie deklaracji skutkować będzie wcześniejszym otrzymaniem ewentualnego zwrotu nadpłaconego w ciągu 2022 r. podatku.

Wypełnione przez służby podatkowe deklaracje dostępne są pod adresem https://www.podatki.gov.pl/pit/twoj-e-pit/ Podatnik może zaakceptować i wysłać do właściwego Urzędu Skarbowego deklarację e-PIT albo przed tą czynnością wprowadzić korektę do zaproponowanego rozliczania, np. związaną z przysługującą podatnikowi ulgą.